انزوا از زمانی شروع شد که وجود خلق کورد مورد انکار قرار گرفت

مدیر مرکز او.ه.د محی‌الدین موگوچ اعلام کرد؛ پس از تاسیس جمهوری ترکیه انزوا بر خلق کورد تحمیل شده و از زمانی‌که خلق کورد از جایگاه مؤسس و ستون اصلی کنار زده شد، ازهمان زمان منزوی شده است.

انزوای تحمیلی ۲۴ ساله بر رهبر آپو، در سال‌های اخیر بسیار سخت‌تر شده است. ۲۸ ماه است هیچ خبری از عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد در دست نیست و درخواست ملاقات خانواده و وکلایش توسط حکومت رد شده است.

مدیر مرکز کل  جمعیت حقوقدانان آزادی (او.ه.د) محی‌الدین موگوچ درباره انزوا با آژانس خبری فرات گفتگو کرده و اظهار داشت که این انزوا خیلی وقتهاست بر کوردها تحمیل شده است.

انزوا همزمان با انکار کوردها آغاز شد

موگوچ گفت: پس از آنکه خلق کورد از جایگاه مؤسس و ستون اصلی جمهوری ترکیه کنار زده شد، پس از آنکه غیر از هؤیت ترکی هیچ هؤیت دیگری پذیرفته نشده است؛ ازهمان زمان منزوی‌سازی وارد زندگی ما شده است. از همان زمان هؤیت خلق کورد انکار شد؛ زبانش ممنوع گردید و در همین راستا اسامی محل‌ها، روستاها و شهرها عوض شد. این انزوا با ساخت زندان امرالی در شخص آقای عبدالله اوجالان و سایر زندانیان دیگر علنی‌تر شد. هیچ یک از زندانیان امرالی نمی‌توانند خانواده و وکلایشان را ببینند. این مسئله از یک موضوع حقوقی خارج شده و به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است.

سازمان‌های اجتماعی و مدنی موفق می‌شوند

موگوچ اعلام کرد که سازمان‌های اجتماعی و مدنی در مسئله انزوا مواضعشان خنثی و غیرفعال است و افزود: دلیل این بی‌تاثیری و انفعال بی‌ربطی اقدامات آنان با نتیجه مطلوب است. این نیز نشان‌دهنده ناتوانی این نهادها در جهتگیری است. این نهادها با این مواضع خود را در یک چهار دیواری محدود کرده‌اند و جامعه و شخصیت‌ها را باخود همراه نمی‌کنند. این سازمانها تا به‌شیوه‌ای رادیکال برخورد نکنند؛ نمی‌توانند در مسئله انزوا نقشی ایفا کنند.

موگوچ گفت که آنها به‌عنوان او.ه.د یک سازمان اجتماعی مدنی‌اند و خواستار دفاع از آزادی‌های اساسی در هر شرایطی‌اند. وی افزود که او.ه.د حق این را دارد که در همه ی مسائل دخالت و اظهارنظر کند. در موضوع انزوا نیز وظیفه ماست که اقدام عملی مؤثر انجام دهیم.